Hoppa till huvudinnehållet

Rulla med Finnvedens Bil– när du behöver det

Rulla med Finnvedens Bil– bil när du behöver det

Vi på Finnvedens Bil är alltid nyfikna på nya sätt att hjälpa våra kunder och alla er som bor och verkar i vår vackra stad. Vi är därför extra glada, att vara en av de första aktörerna som erbjuder bildelning i Varberg. Under en tid har vi haft bildelning på prov och från den 1 mars 2021 erbjuder vi bildelning genom Rulla, ett gemensamt koncept från Sveriges Volvo- och Renaulthandlare.

Bilpool, bildelning, carsharing… det finns många olika uttryck som alla syftar på samma sak, nämligen att flera personer delar på användningen av ett eller flera fordon. Genom den framväxande delningsekonomin minskar klimatpåverkan och ofta även kostnaderna för att bruka en specifik produkt.

Enkelt att använda

Rulla med Finnvedens Bil är en tjänst som är väldigt enkel att använda. Användaren bokar sin bil via en app och låser upp bilen med mobiltelefonen. Tjänsten är oerhört flexibel och lättanvänd! Vi jobbar i första hand med elbilar, t.ex. Renault Zoe, men tjänsten är teknikneutral och fungerar till de flesta bilar och transportbilar.

LADDA NER APPEN RULLA

Kom igång direkt. Ladda ner appen Rulla här.

Frågor & Svar

  • Hur ansluter jag mig som privatkund?
    Du laddar ner appen, skapar ett konto och bokar den bil du vill köra.
  • Hur ansluter jag mig som företagskund?
    Hör av dig till Rulla och berätta om vilka behov ditt företag har! Vill ni ha en egen bilpool eller dela med andra?
  • Vad kostar det att vara medlem?
    Medlemskapet kostar 99 kr/mån, man kan även ha ett prova-på konto för 0 kr/mån.
  • Hur betalar jag?
    Du ansluter ett betalkort till Rulla när du skapar ditt privata konto. Om du rullar med ditt företag så betalar de för dina resor.
  • Ser jag kostnaden för min resa innan jag bokar?
    Appen ger dig en uppskattning på resans pris innan du bokar. På det priset tillkommer kilometertaxan - vi vet ju inte hur långt du vill köra!
  • Vad kostar det om jag är Rulla-medlem?
    Det beror på vilken bil du väljer, hur länge du tänkt boka bilen och hur långt du planerar att köra. Är du Rulla-medlem så kostar det följande: Liten bil: 65 kr/h Mellan bil: 75 kr/h Stor bil: 85 kr/h Premium bil: 100 kr/h Sedan betalar du alltid 2 kr/km. Det betyder att rullar du med en liten bil på ett ärende som tar 2 timmar (130 kr), där det är 20 km (40 kr) fram och tillbaka. Blir det totalt 170 kr för resan.
  • Vad kostar det om jag är Prova-medlem?
    Det beror på vilken bil du väljer, hur länge du tänkt boka bilen och hur långt du planerar att köra. Är du Rulla-medlem så kostar det följande: Liten bil: 125 kr/h Mellan bil: 145 kr/h Stor bil: 165 kr/h Premium bil: 195 kr/h Sedan betalar du alltid 4 kr/km. Det betyder att rullar du med en liten bil på ett ärende som tar 2 timmar (250 kr), där det är 20 km (40 kr) fram och tillbaka. Blir det totalt 290 kr för resan.
  • Finns det paketpris för helg- och veckohyror?
    Absolut. Som Rulla-medlem får du tillgång till följande förmånliga priser: Liten bil Dygnspris: 695 kr Pris 3 dygn: 1195 kr Pris 7 dygn: 2595 kr Mellanbil Dygnspris: 795 kr Pris 3 dygn: 1 395 kr Pris 7 dygn: 2 995 kr Stor bil Dygnspris: 895 kr Pris 3 dygn: 1 595 kr Pris 7 dygn: 3 395 kr
  • Vart finns bilarna?
    I appen kan du enkelt hitta en bil nära dig.
  • Kan jag köra både privat och i tjänst?
    Absolut. Innan du bokar din resa får du välja om du vill göra den i tjänsten eller privat. Därefter tar vi hand om resten. Det kräver dock att ert är företag är anslutet till Rulla som företagskund.
  • Är det tillåtet att övningsköra med en Rulla-bil?
    Nej, enligt våra villkor så måste du som förare haft ett giltigt körkort i minst 12 månader. Däremot är du varmt välkommen att kontakta oss på Bildepån för en hyrbilslösning om du har behov av att övningsköra.
  • Hur startar jag min resa?
    30 min innan din bokning startar kan du låsa upp bilen med den digitala nyckeln i appen. Du får också svara på om bilen är fri från skador, glöm inte kontrollera det innan avfärd.
  • Hur pausar jag min resa?
    Under pågående bokning kan du parkera och låsa bilen med den digitala nyckeln i appen, genom att klicka på "Pausa resan & lås bilen". Du fortsätter betala för din bokade tid.
  • Hur avslutar jag min resa?
    Du avslutar din resa och låser bilen med hjälp av nyckeln i appen. Klicka bara på "Avsluta resan & lås bilen". Tänk på att bilen måste stå på sin ursprungliga parkeringsplats innan du kan avsluta. Om det är en elbil ber vi dig starta laddningen innan du lämnar bilen.
  • Får jag åka vart jag vill?
    Javisst, så länge du hinner tillbaka till platsen där du hämtade bilen innan bokningen är slut så kan du åka vart du vill i Sverige. Kontakta Rulla om du vill köra utomlands.
  • Hur fungerar det med parkering?
    Parkeringsplatsen där du hämtade bilen ingår i priset under hela din bokning. Parkerar du på andra platser betalar du själv
  • Vad händer om jag får en p-bot?
    Du betalar själv faktisk kostnad för p-böter eller andra trafikförseelser, samt tillkommer en administrativ avgift á 500kr.
  • Vem kontaktar jag om jag får problem?
    Kontakta Rullas kundsupport på telefon 010-4055405.
  • Hur fungerar det med försäkring?
    Självriskeliminering ingår i priset så du är skyddad från obehagliga överraskningar om olyckan skulle vara framme. Du behöver alltså inte betala någon självrisk om något skulle hända och hyrbilen skadas.
  • Hur anmäler jag en skada på bilen?
    Du anmäler alla skador på bilen direkt i appen. När du anmäler skadan är det viktigt att du tar bilder, ange händelseförloppet samt tid och plats för olyckan. Skador kan du ange både före, under och efter din resa, därför är det viktigt att kontrollera bilen efter skador både före och efter dina resor. Vi vill också att du hör av dig till Rulla så snart du har möjlighet på telefon 010-4055405.