1. Kontrollera mönsterdjupet
Medan däcken är det som förbinder fordonet med vägen så är däckmönstret det som skapar greppet om vägen. I Sverige skall man enligt lag ha minst 3 mm i mönsterdjup på vinterdäck och 1,6 mm på sommardäck.
Med minskat mönsterdjup följer längre bromssträckor samt en markant större risk för vattenplaning. Detta är pga. att däcken tappar sitt grepp om vägbanan och därmed blir svårare att styra.
Gör så här:
Med hjälp av en mönsterdjupsmätare går det enkelt att mäta det exakta mönsterdjupet genom att sticka in mätaren i mönsterspåret och läsa av själva djupet.
Detta går lika bra att göra med en tunn linjal, skjutmått eller 5-kronan. Bilden visar hur du mäter med både den gamla och den nya femman.
Var noga med att kontrollera på flera olika ställen då däcken kan vara ojämnt slitna
2. Kontrollera lufttrycket
Om man är osäker på vad däcktrycket ska vara så finns det information på både insidan av tanklocket, vid förarsidans dörröppning samt i bilens manual.
Att bibehålla ett korrekt däcktryck optimerar både bränsleförbrukning samt greppet på alla typer av väglag.
Använd en tillförlitlig tryckmätare som man antingen kan köpa själv hos en återförsäljare av biltillbehör eller bara låna på närmaste bensinstation.
Gör så här:
Ta bort locket från däckets luftventil och placera mätaren på ventilöppningen, tryck med kraft nedåt tills ett väsande ljud av läckande luft upphör.
Beroende på fordonets rekommenderade tryck justeras trycket uppåt eller nedåt.
Ett tips är att mäta trycket när däcken är kalla då detta ger ett mer exakt värde. Kontrollera trycket en gång i månaden, eftersom lufttrycket kan sjunka med hela 20% på bara ett halvår.
Kontrollera alltid innan en längre resa också, så kan du köra med bästa möjliga förutsättningar.
3. Kontrollera eventuella skador
Se över om det finns skador eller insjukna områden på däcken , vilka ofta ter sig som små hål eller gropar.
Leta också efter utbuktningar på sidan av däcken, det är ett tecken på att det är dags att byta däck.